09. January 2024

YouGov neemt CPS GfK over en biedt bedrijven een dynamische nieuwe manier om te begrijpen wat de wereld denkt, wil en koopt

9 januari 2024

YouGov, marktleider op het gebied van meningen, motivaties, wensen en mediagewoonten van consumenten, heeft de Consumer Panel Services-activiteiten van GfK SE (CPS GfK) overgenomen, een gevestigde leider op het gebied van aankoopgegevens van huishoudens in Europa. De deal bouwt voort op YouGov's langetermijnstrategie voor groei en vergroot haar aanwezigheid in de FMCG-sector.

De overname brengt de nieuwe standaard in gedrags- en attitudegegevens samen op één plek. Het gecombineerde aanbod betekent dat klanten van YouGov en CPS GfK in staat zullen zijn om elke stap van het aankooptraject van hun klanten te begrijpen - van wat ze kopen en waar, tot waarom en hoe ze hun aankopen doen.

De deal breidt het aanbod van YouGov in de Europese FMCG- en retailsectoren uit. CPS GfK brengt panels uit 18 Europese landen samen die gegevens leveren van meer dan 100.000 huishoudens en 18 miljoen winkelbezoeken. YouGov zal de bestaande 1.100 klanten van CPS GfK toegang bieden tot een steeds groeiende, voortdurend bijgewerkte bron van consumenteninzichten en tot permanent publieksonderzoek van 26 miljoen geregistreerde panelleden in 55 markten.

De investering van YouGov in een zorgvuldig gepland en weloverwogen integratieprogramma garandeert een naadloze overgang voor de klanten en collega's van CPS GfK en stelt beide bedrijven in staat om vanaf de eerste dag te profiteren van elkaars sterke punten. De deal werd gewaardeerd op een totale aankoopprijs van €315 miljoen en versnelt YouGov’s langetermijnstrategie om te blijven investeren in technologie, producten en platforms terwijl het zijn panels uitbreidt en overnames voltooit die zijn geografische en gegevensverzamelingsmogelijkheden vergroten.

Steve Hatch, CEO, YouGov:

"Dit is een spannend moment nu we CPS GfK en hun team van experts verwelkomen bij YouGov. Het is een belangrijke stap in onze missie om mensen een stem te geven en allerlei organisaties te helpen betere beslissingen te nemen. Samen bepalen we de toekomst van marktonderzoek.

"YouGov en CPS GfK bouwen voort op elkaars sterke punten en vullen elkaar aan en deze overname lost een belangrijke uitdaging in de sector op. Door CPS GfK's 60 jaar ervaring in het leveren van gedragsgegevens van de beste kwaliteit en YouGov's marktleidende attitudegegevens op één plek samen te brengen, kunnen onze klanten volledig begrijpen wat de wereld denkt, wil en koopt.

"Samen zullen we investeren in en voortbouwen op onze gezamenlijke capaciteiten, zodat we onze visie kunnen realiseren om de toonaangevende leverancier van consument-, marketing- en opiniegegevens te worden. Met connected data-oplossingen, deskundige inzichten en marktleidende analyses betekent deze ongeëvenaarde combinatie dat we meer waarde voor onze klanten en onze partners zullen creëren dan ooit tevoren."

Stefan Heremans, voorzitter, CPS GfK:

"De overname van CPS GfK door YouGov is een baanbrekend moment voor CPS GfK, onze klanten en de FMCG-/retailsectoren in heel Europa. Samen stellen CPS GfK en YouGov klanten in staat om inzicht te krijgen in elke afzonderlijke stap van het aankooptraject van hun respectievelijke klanten - van wat ze kopen en waar, tot waarom en hoe ze hun aankopen doen - in advertenties, locaties en media.

"Al meer dan 60 jaar geeft CPS GfK klanten inzicht in wat consumenten kopen en waarom ze het kopen. Nu we deel uitmaken van de YouGov-familie, kunnen onze klanten dezelfde kwaliteitsgegevens verwachten als altijd. Maar we zijn verheugd dat we hun relaties met ons verder zullen verdiepen via de uitzonderlijke gegevens van YouGov over meningen, motivaties, wensen en mediagewoonten van consumenten.

"CPS GfK en YouGov hebben veel gemeen - waaronder onze hoogwaardige panels waarin miljoenen mensen elk uur van de dag hun gegevens met ons delen en onze toonaangevende gegevens die klanten zekerheid bieden. We kijken uit naar investeringen in onze platforms, producten en panelleden om onze klanten het meest uitgebreide beeld te geven van het consumentengedrag in de hele regio. We zijn enthousiast over dit nieuwe hoofdstuk in onze lange geschiedenis dat meer waarde creëert voor mensen en bedrijven over de hele wereld."

- Einde -

Vragen:

YouGov nv

Andrew Farmer / Hannah Jethwani                                                                                     +44 020 7012 6000

Over YouGov

YouGov is een internationale technologiegroep voor online onderzoeksgegevens en -analyse met hoofdkantoor in Londen en 1.800 medewerkers in 37 kantoren over de hele wereld.

Het is onze missie om een ongeëvenaard inzicht te bieden in wat de wereld denkt.

Onze innovatieve oplossingen helpen 's werelds meest erkende merken, media-eigenaren en bureaus om hun marketingactiviteiten beter te plannen, activeren en volgen.

Met vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, India en Azië-Pacific hebben we een van de grootste onderzoeksnetwerken ter wereld.

De kern van ons platform wordt gevormd door een steeds groter wordende bron van consumentengegevens die we in de twintig jaar dat we actief zijn hebben verzameld. Wij noemen het Living Data. Al onze producten en diensten zijn gebaseerd op dit gedetailleerde inzicht in onze 26 miljoen geregistreerde personen om nauwkeurige, bruikbare inzichten in de consument te leveren.

Als innovators en pioniers op het gebied van online marktonderzoek hebben we een sterke reputatie als betrouwbare bron van nauwkeurige gegevens en inzichten. Hiervan getuigt het feit dat de gegevens van YouGov regelmatig worden aangehaald door de internationale pers en dat we de meest geciteerde marktonderzoeksbron ter wereld zijn.

YouGov. Living Consumer Intelligence.

Ga voor meer informatie naar business.yougov.com

Belangrijke feiten voor editors:

• YouGov biedt permanent publieksonderzoek van 26 miljoen geregistreerde panelleden in 55 markten.
    • YouGov heeft momenteel meer dan 1.800 medewerkers die samenwerken met meer dan 4.000 klanten wereldwijd.
    • De inzichten van CPS GfK zijn gebaseerd op 18 miljoen winkelbezoeken van duizenden huishoudens en brengen meer dan 1.500 retailers in kaart, die meer dan 2,1 miljoen SKU's bestrijken.
    • CPS GfK is al 60 jaar toonaangevend op het gebied van data, onderzoek en analyse van winkelgedrag.
    • CPS GfK heeft meer dan 1.100 werknemers die actief zijn in 18 markten in Europa en partnerpanels in twee andere markten.